Siemię lniane na zaparcia

Odkorkuj swoje jelita w sposób naturalny i bezpieczny! Wystarczy, że skusisz się na namoczone nasiona lnu. Te pobudzają ruchy perystaltyczne, zmiękczają stolec i tworzą warstwę poślizgową, która przyspieszy transport mas kałowych.

Dowiedz się, jak wykorzystać nasiona lnu, by poczuć się zdrowiej i lżej!

Skąd biorą się zaparcia?

Problemy z wypróżnianiem mają różne przyczyny i podłoże, dlatego jeśli trwają dłużej niż kilka dni i towarzyszą im dodatkowe dolegliwości (np. krwawienie z odbytu, ból brzucha), należy skontaktować się z lekarzem. On zleci badania, które ustalą, czy zaparcia są powodowane przez:

  • choroby jelit (np. te prowadzące do zwężeń organu),
  • inne dolegliwości układu pokarmowego (np. zapalenie, wrzody),
  • choroby ustrojowe (np. kiła, gruźlica),
  • schorzenia neurologiczne,
  • cukrzycę,
  • zmiany hormonalne.

Zwykle jednak obstrukcja jest efektem błędów żywieniowych i niewłaściwego trybu życia.

Dieta najlepszą bronią

Leczenie należy zacząć od zwiększania podaży błonnika oraz płynów (najlepiej niegazowanej, przegotowanej wody). Trzeba też być bardziej aktywnym fizycznie – ruch pobudza mięśnie jelit do pracy. Pomóc może uregulowanie dobowego rytmu, czyli:

  • odpowiednia ilość snu,
  • wypoczynek,
  • zwalczanie stresu,
  • nietłumienie bodźca defekacyjnego.

Bardzo często zdarza się, że impuls wypróżnieniowy pojawia się w najmniej pożądanym momencie, np. podczas spotkania, w podróży, w pracy, w szkole. Krępujemy się skorzystać z toalety poza domem albo nie odpowiadają nam warunki sanitarne danego miejsca, więc odkładamy w czasie realizację potrzeby. Takie zachowanie tylko pogłębia problem.

Len jak gąbka

Istnieje kilka sposobów na wyregulowanie cyklu defekacyjnego, czyli na takie ustawienie własnego zegara biologicznego, by stolec oddawać rano, zaraz po wstaniu z łóżka, gdy przypada szczyt aktywności jelita grubego. Pomoże nam w tym np. siemię lniane. Roślina ta jest bardzo skuteczną, a do tego naturalną i bezpieczną metodą pozbycia się zaparć.

Spożywanie mielonego lnu uprzednio zalanego wodą zapobiega odwodnieniu stolca. Jak to się dzieje? Otóż nasiona chłoną płyny niczym gąbka. Dzięki temu kał zmiękcza się i łatwiej (szybciej) przesuwa ku odbytnicy. Trzeba wiedzieć, że wysuszone odpady metaboliczne w okrężnicy działają jak korek w wannie. Rozpuszczone w wodzie siemię lniane wyściela światło jelita warstwą śluzu, który ułatwia poślizg i tym samym skraca czas pasażu treści pokarmowych. Oprócz tego pestki drażnią ścianki narządu i w ten sposób stymulują skurcze mięśniówki (ruchy perystaltyczne). Przy okazji nasiona pochłaniają zalegające w jelitach resztki i toksyny.

Wystarczą 2-3 łyżki dziennie

Siemię można mielić w maszynce do mięsa albo młynku do kawy. Minimalna dzienna dawka wynosi 2-3 łyżki stołowe konsumowane bezpośrednio albo jako dodatek do zup, kanapek, jogurtów, surówek. Spożywasz nienamoczone nasiona? Koniecznie popij je dwiema szklankami wody. W przeciwnym razie z ziaren zrobią się grudki, które tylko pogłębią problem zaparć…

Najlepiej jeść świeżo zmiażdżony len. Zbyt długie przechowywanie mielonego siemienia prowadzi do utraty przezeń cennych właściwości.

Pamiętaj, że poza błonnikiem len jest kopalnią białka, składników mineralnych, witamin z grupy B oraz antyoksydantów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>